Panasonic LUMIX DMC-LX3 (?)


Op mijn zoektocht naar een altijd bij-de-hand cameraatje kwam ik na
vele reviews uit op dees:

_________________________________________________________________

“Breaking New Boundaries (? nvdr) – Panasonic’s Lumix DMC-LX3 With F2.0 24mm Ultra Wide Angle* LEICA DC VARIO-SUMMICRON Lens :” zegt Panasonic, en verder:

Dat de LX-serie van Panasonic ook populair is bij professionele fotografen heeft te maken met de uitgebreide reeks functies die deze serie onderscheidt van gewone compacte camera’s. De nieuwe Lumix DMC-LX3 is volgens Panasonic de enige compacte camera met beeldmogelijkheden die zelfs kunnen concurreren met die van digitale SLR-camera’s.”


Leek me een leuk cameraatje, een edel-compactje (?) voor alledaagse straatfotografie – als je de +/- 1,5 kg van je DSLR ff niet meer ziet zitten…

(c) Panasonic   

“CCD
Met de DMC-LX3 gaat Panasonic in tegen de trend om digitale camera’s uit te rusten met CCD’s met steeds meer pixels. Het hart van de LX3 is een ultragevoelige vrij grote 1/1,63 inch CCD met 10,1 megapixel die speciaal werd ontworpen voor dit nieuwe model. Door de grootte van de fotodiodes te maximaliseren biedt de CCD een uitstekende gevoeligheid en een breed dynamische bereik, wat moet resulteren in minder beeldruis, vaak bron van ergernis voor gebruikers van compacte camera’s. Panasonic heeft ook de randcircuits en andere componenten opnieuw ontworpen om de beeldruis nog verder te minimaliseren.

Lens

De DMC-LX3 is uitgerust met een Leica DC Vario-Summicron 2.0-ultragroothoeklens. De camera kan beelden weergeven die opgenomen zijn met een lensinstelling van 24 tot 60 mm met elk van de drie aspectratio’s (4:3, 3:2 of 16:9),
 
  

(c) photo by http://www.flickr.com/photos/monyat/2977767062/


Customized

Dankzij het Venus Engine IV beeldverwerkingssysteem maakt de LX3 ruisvrije opnames, zelfs bij een hoge gevoeligheid. De camera biedt naast een handmatige modus ook een functie customized setting waarmee je functies kan toewijzen aan een onafhankelijke knop op de achterkant van de camera. Daarnaast kun je tot vier instellingen opslaan in het geheugen, die je onmiddellijk kunt ophalen met de modusknop.
 
 

 

LCD
De LX3 is uitgerust met een 3-inch LCD-scherm met een 3:2-aspectratio en een resolutie van 460.000 pixels. Het achtergrondlicht van het scherm wordt automatisch aangepast als de intensiteit van het omgevingslicht wijzigt.

– Panasonic info –

 

Enig minpunt: geen zoeker!
En dat opzetspul lijkt me weer te omslachtig… Heeft zo iets van lenzen wisselen…
We shall see… iemand andere succesvolle ervaringen met kwaliteits-compacts?

~ door erik O, op oktober 27, 2008.

7 Reacties to “Panasonic LUMIX DMC-LX3 (?)”

  1. Lijkt me inderdaad een prachtige “broekzakcamera” met voldoende mogelijkheden etc.. Is ie al in jouw bezit?

  2. Ik heb een Canon PowerShot A630, waar ik tevreden over ben. Maar onder tussen zijn er al nieuwere versies.
    + punten:
    °uitklapbaar display, is heel handig, zeker voor straatfotografie
    °er kunnen 4 batterijtjes in, dus langer energie
    °kan ik in mijn handtas steken, dus steeds bij hebben

    – punten:
    °het beeld in de zoeker komt niet overeen met de display
    °diafragma 2.8-8 (ocht wat meer zijn)
    °niet echt miniformaat
    °hoogste iso 800, vanaf meer dan 200 iso tamelijk wat ruis

  3. Ik “behelp” mij met de Canon Powershot 710 IS. Handig hoor. Vooral buiten is hij prima bruikbaar. Als je bij slechte lichtomstandigheden de iso-waarden opschroeft (fotomart) heeft het er ook al over), krijg je snel veel ruis.
    Ik heb hem nu een jaar, maar tot mijn verbazing gebruik ik hem weinig. ben benieuwd of dat bij jou anders is. Hij nodigt wel uit om mee te nemen.

  4. ik werk sinds kort met Panasonic DMC_TZ4 echt leuk ding hoor. Ik beoog niet professionaliteit maar ben er erg content van.

  5. […] LUMIX DMC-LX3 -edelcompactje met fantastische Leica 24 mm f/2.0 optiek – zie ook een vorige post, – verbazend veelzijdig altijd bij de hands […]

  6. Recent een LX3 aangekocht ( als mobieltje en om steeds een cameraatje bij de hand te hebben) moet alles dus nog gaan verkennen… maar mijn eerste vaststelling was het gebrek aan een zoeker… het went wel, maar een zoeker is te koop als optie (maar helaas veel te duur voor zo’n klein ding – 200 euro)
    Groeten
    LAMP

  7. […] Panasonic LUMIX DMC-LX3 (?) October 2008 6 comments […]

Geef een reactie

 
